Α. Εκπαιδευτική επίσκεψη και Δράσεις στο Αρχαίο Θέατρο Διονύσου και στο Ασκληπιείο Αθηνών, Αθήνα Πέμπτη 5 Μαΐου 2022
Υπεύθυνη οργάνωσης – συντονισμού: Αδαμαντία Αλμπάνη (ΠΕ08, εικαστικός)
Υπεύθυνοι φωτογραφικής καταγραφής και βιντεοσκόπησης: Σωτήρης Τσέλλος (σκηνοθέτης), Ιουστίνα Φλεμοτόμου (ΠΕ04.01, φυσικός).
Κατά την επίσκεψη του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου Αθηνών στον αρχαιολογικό χώρο του θεάτρου Διονύσου Ελευθερέως και του Ασκληπιείου Αθηνών, πραγματοποιήθηκαν παράλληλες ομαδικές δράσεις, με στόχο να εμπλακούν όλοι/-ες οι μαθητές και μαθήτριες σε μία βιωματική και δημιουργική μαθησιακή διαδικασία, «ξεναγώντας» τους/τις συμμαθητές/-τριές τους.
Επίσης, οι μαθητές/-τριες της Γ΄ τάξης είχαν την τύχη να περιηγηθούν στον αρχαιολογικό χώρο και να ξεναγηθούν στο Θέατρο και το Ασκληπιείο από τον αρχιτέκτονα Κωνσταντίνο Μπολέτη, τον άνθρωπο που έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος της ζωής και του επιστημονικού έργου του στη Νότια Κλιτύ Ακροπόλεως, στο θέατρο Διονύσου αλλά και σε άλλα αρχαία θέατρα. Η ξενάγησή του ήταν πολύ ενδιαφέρουσα, καθώς παρουσίασε με εικόνες την εξέλιξη του θεάτρου Διονύσου από την αρχαϊκή έως τη ρωμαϊκή εποχή, οδήγησε τη σχολική ομάδα στον περίπατο πάνω από το θέατρο, όπου μίλησε για το αναστηλωμένο από τον ίδιο Χορηγικό Μνημείο του Θρασύλλου και απολαύσαμε μία πανοραμική άποψη της Αθήνας. Στην τελευταία στάση της ομάδας στο Ασκληπιείο, μίλησε για την ιστορία του μνημείου και περιέγραψε τη λειτουργία του χώρου. Ο κύριος Μπολέτης δεν περιορίστηκε στην περιγραφή των χρήσεων του χώρου στην κλασική Αθήνα αλλά η αφήγησή του διανθίστηκε από πληροφορίες για τη χρήση περιοχών της Νότιας Κλιτύος στη νεότερη και σύγχρονη εποχή (πχ για το οχυρωματικό έργο του Σερπετζέ και την ομώνυμη μάχη).
Αποτελεί μεγάλη τιμή και έμπνευση για για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αθηνών η συνάντηση με τον Κωνσταντίνο Μπολέτη και τον ευχαριστούμε θερμά.
- ΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΝΥΣΟΥ
- ΔΡΩΜΕΝΟ ΤΗΣ Α΄ ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Σταματίνα Τσιμπούκου (ΠΕ02, φιλόλογος).
Κατά την επίσκεψη του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου Αθηνών στο Θέατρο του Διονύσου, μαθητές της Α΄ τάξης παρουσίασαν ολιγόλεπτο θεατρικό αυτοσχεδιασμό, βασισμένο στο εξής υποθετικό σενάριο:
Έστω ότι βρισκόμαστε στο Θέατρο του Διονύσου, το έτος 441 π.Χ., όταν η Αθήνα βρίσκεται σε πλήρη ακμή, υπό την στρατηγία του Περικλή, και ενώ πρόκειται να διδαχθεί, μεταξύ άλλων παραστάσεων, η τραγωδία Αντιγόνη του Σοφοκλή. Εκπρόσωποι των συμμάχων της Αθήνας έχουν μόλις φέρει την συμμαχική εισφορά και ανταμείβονται με την δυνατότητα να παρακολουθήσουν θέατρο στην διάρκεια των Μεγάλων Διονυσίων. Οι Νάξιοι και οι Χίοι λογομαχούν σχετικά με τις θέσεις από όπου θα παρακολουθήσουν τις παραστάσεις. Την διένεξη λύνει Αθηναίος ταξιθέτης, εκπρόσωπος της Εκκλησίας του Δήμου. Τους τοποθετεί στο κοίλον, λαμβάνοντας υπόψιν το γεγονός ότι η Νάξος είχε παλαιότερα προσπαθήσει να αποστατήσει από την συμμαχία, ενώ η Χίος είχε υπάρξει πάντα πιστή.
Ο αυτοσχεδιασμός των μαθητών μας διανθιζόταν με κωμικά χαρακτηριστικά. Ωστόσο, καταβλήθηκε προσπάθεια να αξιοποιηθούν οι ιστορικές τους γνώσεις πάνω στην Περίκλεια περίοδο της αθηναϊκής δημοκρατίας.
Μαθητική εργασία με τίτλο “Ο ρόλος των εφήβων στα Μεγάλα Διονύσια και στο θέατρο του Διονύσου Ελευθερέως”.
- Α τάξη Γυμνασίου: Έννοια ομάδας/υποομάδας, συντεταγμένων και κατάλληλη χρήση γραμμάτων, αριθμών.
Υπεύθυνη : Μητσιάδη Δέσποινα (Μαθηματικός)
Με αφετηρία τον αυτοσχεδιαστικό διάλογο των μαθητών της Α τάξης για τις θέσεις τους στο θέατρο του Διονύσου (βλ. παραπάνω), δόθηκαν στους μαθητές εικόνες του θεάτρου με την αρχική του μορφή, όπως έχει αποτυπωθεί από αρχαιολόγους, και τους ζητήθηκε να δημιουργήσουν ένα τρόπο αρίθμησης των θέσεων, ώστε οι ταξιθέτες να μπορούν να οδηγούν τους καλεσμένους.
- “Βάκχες on the road: στα χνάρια του Διονύσου”, Δρώμενο των κατευθύνσεων α, β, γ χορού και β θεάτρου.
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ματίνα Βενετιάδου (ΠΕ79.01 μουσικός) & Μαρίνα Πινιατώρου (Καθηγήτρια χορού).
Το δρώμενο στο οποίο συμμετείχαν οι μαθητές στον Αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης των Αθηνών έγινε στα πλαίσια του πολιτιστικού προγράμματος “Μύθος, Μουσική και Τεχνολογία: διαθεματικό εργαστήρι αυτοσχεδιασμού, μουσικής σύνθεσης και τεχνολογίας στο τρίπτυχο λόγος, ήχος και κίνηση”.
Το τραγούδι ως γέννα των αρχαϊκών λατρευτικών τελετουργιών προς τιμήν του Διονύσου είχε πλούσια μιμητικά στοιχεία με κύριο χαρακτηριστικό του την αδιάσπαστη ενότητα του λόγου, της μουσικής και της κίνησης του σώματος (όρχηση), τον αυτοσχεδιαστικό του χαρακτήρα και την συλλογική ομαδική δράση. Η ενότητα αυτή δεν είναι μόνο λόγω της μακράς χρονικής απόστασής της από τις μέρες μας, ένα δύσκολα παρατηρήσιμο φαινόμενο στην ανάπτυξη της ανθρώπινης δημιουργικής δραστηριότητας. Κυρίως είναι μια σχεδόν χαμένη ικανότητα του ανθρώπου. Παρ’ όλο ότι η διείσδυση στην σφαίρα αυτού του φαινομένου σήμερα μπορεί να γίνει μόνο διανοητικά και η ενσυναίσθησή του είναι σχεδόν αδύνατη, προσπαθήσαμε να την προσεγγίσουμε βιωματικά και πειραματικά ακολουθώντας την παρακάτω θεώρηση[1]: “Η συμμετοχή είχε το χαρακτήρα μιας ελεύθερης μιμητικής με πλούσια εκφραστικότητα, που άγγιζε σε απόλυτο βαθμό τα όρια των σωματικών και εκφραστικών δυνατοτήτων: η ξέφρενη ρυθμική κίνηση του σώματος, οι σπασμωδικές εκτινάξεις της κεφαλής ή των άκρων, οι μυκηθμοί, οι λαρυγγισμοί και οι ρυθμικές κραυγές, το μακρόσυρτο ρυθμικό ή κυκλικο τραγούδι επαναλαμβανόμενων μοτίβων και οστινάτι, η εκστατική ανάβρυση ύμνων, επικλήσεων ή οραμάτων”.
Το δρώμενο που παρουσιάσαμε στην Ακρόπολη είναι ένα μέρος μιας πολυσύνθετης παράστασης με την σύμπραξη της σύγχρονης μουσικής τεχνολογίας (interactive music technology) και της live music performance. Οι μαθητές προσπαθούν να αναγεννήσουν τον κόσμο του Διονύσου και των Βακχών με τη βοήθεια του μουσικού, φωνητικού αυτοσχεδιασμού, της κίνησης του σώματος (όρχηση) με τη βοήθεια της διαδραστικής τεχνολογίας, δηλαδή την παραγωγή της μουσικής μέσω της κίνησης του σώματος. Όπως θα παρατηρήσετε στην αρχή της ταινίας, η ηλεκτρονική μουσική δεν έχει προστεθεί στο βίντεο σε μεταγενέστερο χρόνο αλλά ήταν μία live interactive music & dance performance κατά την βιντεοσκόπηση χάρη στα βραχιολάκια της ελβετικής εταιρείας Mictic η οποία τα προσέφερε στο σχολείο μας για την πραγμάτωση του συγκεκριμένου προγράμματος. Οι μαθητές βίωσαν την καρδιά του μύθου, κλήθηκαν να τον αναγεννήσουν και να τον διασκευάσουν. Οι χορογραφίες, τα τραγούδια δημιουργήθηκαν πάνω σε ιδέες των μαθητών προσπαθώντας να καλλιεργηθεί ένα κλίμα ελευθερίας, δημοκρατίας, οι σχέσεις εμπιστοσύνης και αμοιβαίας εκτίμησης και συνεργασίας. Βασικός μας στόχος να οικοδομηθεί μία αυθεντική επικοινωνία του μαθητή με το ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό του περιβάλλον, όσο και με την καλλιέργεια της ομαδικής δημιουργίας.
Από το δρώμενο προέκυψε ταινία μικρού μήκους:
Επιμέλεια κίνησης: Μαρίνα Πινιατώρου σε συνεργασία με τους μαθητές και τις μαθήτριες.
Μουσική διδασκαλία: Ματίνα Βενετιάδου.
Βιντεοσκόπηση: Μαρίνα Πινιατώρου
Μοντάζ βίντεο, επεξεργασία ήχου βίντεο: Socos.
Ευχαριστούμε θερμά τις συνεργάτιδες εκπαιδευτικούς: Ανθή Τσαγκαλίδου (ηθοποιός), Δέσποινα Παρασκευά (φιλόλογος-μουσικός).
Β. ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
- ΔΡΩΜΕΝΑ ΤΗΣ Α΄ΚΑΙ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Σταυρούλα Γεωργίου (ΠΕ02, φιλόλογος)
Στο πλαίσιο της περιήγησης στον αρχαιολογικό χώρο του Αρχαίου Θεάτρου Διονύσου στην Αθήνα, καθώς και στο Ασκληπιείο, και ειδικότερα όσον αφορά το Ασκληπιείο παρουσιάστηκαν τρία δρώμενα ως ακολούθως :
α. Πριν από την επίσκεψη και μετά από σχετική εισήγηση και μελέτη υλικού διαμορφώθηκε ένα κείμενο – διάλογος. Κατά την επίσκεψη ομάδα μαθητριών/μαθητών της Α’ τάξης παρουσίασαν δραματοποιημένα τον διάλογο αυτό, υποδυόμενοι παρέα παιδιών-φίλων που επισκέπτονταν τον αρχαιολογικό χώρο. Μέσα από αυτόν τον διάλογο παρουσιάστηκαν κύρια σημεία ως προς τη λειτουργία του Ασκληπιείου, τη σχέση του με το Θέατρο και τη συμβολή τους στην ιερά ιατρική και τη θεραπεία, ώστε να ενημερωθούν σχετικά οι υπόλοιπες/οι μαθήτριες/τές του σχολείου που παρακολουθούσαν, με τρόπο περισσότερο βιωματικό και ευχάριστο.
β. Μετά από εξήγηση και συζήτηση στην τάξη σχετικά με την προσέλευση των ασθενών στο Ασκληπιείο και την παροχή θεραπείας από τους ιερείς-θεράποντες στο πλαίσιο ειδικής ιεροτελεστίας -προετοιμασίας και μέσω της διαδικασίας της εγκοιμήσεως, αποφασίστηκε να παρουσιαστεί ένα αντίστοιχο δρώμενο. Έτσι, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στον αρχαιολογικό χώρο ομάδα μαθητριών και μαθητών τόσο από την Α’ όσο και από τη Β’ τάξη παρουσίασαν – κατά κύριο λόγο χωρίς να μιλούν – σχετικό δρώμενο, όπου υποδύθηκαν τους ασθενείς, καθώς και τους θεράποντες ιερείς, μεταξύ των οποίων και τον αρχιερέα που προσερχόταν και ανακοίνωνε την έλευση του θεού Ασκληπιού. Οι ασθενείς οδηγούνταν σε εγκοίμηση και σε θεραπεία και στο τέλος αποχωρούσαν θεραπευμένοι. Σημειώνεται ότι μαθήτρια ανέγνωσε επίσης και τμήμα του Ύμνου προς τον θεό Ασκληπιό στο πλαίσιο διαδικασίας της εγκοίμησης των ασθενών και απότισης τιμής στον Θεό.
γ. Παρουσίαση ορολογίας – λέξεων – που είχαν ήδη γράψει σε καρτέλες με τον δικό τους τρόπο οι μαθήτριες και μαθητές ενός τμήματος της Α’ τάξης – σχετικά με την ίαση – θέατρο, ώστε να υπάρχει και σύνδεση με το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών. Στο παιχνίδι αυτό κατά την επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο συμμετείχαν όσες/όσοι ήθελαν από αυτές/αυτούς που παρακολουθούσαν ως εξής : λαμβάνοντας μία καρτέλα η καθεμία /ο καθένας προσέρχονταν ανάλογα με το περιεχόμενο της λέξης είτε κοντά στον μαθητή που κρατούσε την καρτέλα με τη λέξη “Ασκληπιεῖον” είτε κοντά στη μαθήτρια που κρατούσε την καρτέλα με τη λέξη “Θέατρον”. Έτσι δημιουργήθηκαν με τις μαθήτριες και τους μαθητές που έδειχναν τις καρτέλες αυτές προς το κοινό δύο ομάδες λέξεων γύρω από τις δύο αρχικές λέξεις, με πολυπληθέστερη την ομάδα λέξεων τη σχετική με το “Ασκληπιεῖον”. Οι συμμετέχοντες και όσες μαθήτριες και όσοι μαθητές παρακολούθησαν έμαθαν ορολογία και είδαν και μέσα από τη γλώσσα ότι το θέατρο εντάσσεται στον ευρύτερο θεραπευτικό χώρο του Ασκληπιείου.
- ΔΡΩΜΕΝΟ ΤΗΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Δήμητρα Δερτιλή (ΠΕ06, αγγλικής γλώσσας)
Η Θεραπευτική Δύναμη του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος.
Μπροστά από το ασκληπιείο στο βράχο της Ακρόπολης οι μαθητές/τριες της Γ’ τάξης παρουσίασαν τη σχέση των θεάτρων και των ασκληπιείων (θεραπευτικά κέντρα) στην Αρχαία Ελλάδα και της επίδρασης του θεατρικού όρου “κάθαρση” στη φροϋδική ψυχανάλυση.
Οι μαθητές/τριες σε μορφή διαλόγου αλλά και μονολόγων ανέπτυξαν ιδέες όπως:
-η πηγή της σύνδεσης μεταξύ της θεραπευτικής διαδικασίας και του θεάτρου αποτελούσε η μουσική εμπειρία λόγω του χορού και της θεραπευτικής λειτουργίας της μουσικής. Στην αρχαιότητα ήταν γνωστές οι θεραπευτικές ιδιότητες της μουσικής σε σχέση με την ψυχολογική κατάσταση και την κοινωνικοποίηση των ανθρώπων.
-σημαντικό ρόλο έπαιζε ο λόγος τον οποίο θεωρούσαν ικανό να θεραπεύει, να παρηγορεί ή να χειραγωγεί τα ανθρώπινα συναισθήματα.
-η έννοια της ψυχαγωγίας προερχόταν από τη διττή έννοια της αγωγής ως εκπαίδευσης και θεραπείας.
-στην Ποιητική του, ο Αριστοτέλης τονίζει ότι ο κύριος σκοπός της τραγωδίας είναι να οδηγήσει στην κάθαρση, δηλαδή σε συναισθήματα οίκτου και φόβου που μπορούν να εξαγνίσουν τόσο τις αισθήσεις όσο και την ψυχή. Οι θεατές, συμπάσχοντας με τους χαρακτήρες ενός έργου, μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τις δικές τους ανησυχίες και να συνέρχονται από τυχόν συναισθήματα που θα αναστάτωναν την κοινωνία.
-οι αρχαίοι Έλληνες δραματουργοί είχαν μεγάλο ενδιαφέρον για την ανθρώπινη συμπεριφορά, η οποία εμφανιζόταν μέσω ρόλων στη σκηνή για να βοηθήσει το κοινό να ταυτιστεί και να αναγνωρίσει τη δική του συμπεριφορά. Όμοια με τη σύγχρονη ψυχανάλυση, διερευνούσαν τον ανθρώπινο ψυχισμό αφήνοντάς τον να ξεδιπλωθεί με λόγια και με πράξεις.
-στις αρχές του 20ού αιώνα, ο Σίγκμουντ Φρόιντ, ο ιδρυτής της ψυχανάλυσης, ενδιαφέρθηκε επίσης για την ιδέα της κάθαρσης ως μεθόδου ύπνωσης που καθοδηγούσε τον ασθενή να θυμηθεί τα γεγονότα που του προκάλεσαν τη διαταραχή.
Υλικό που αξιοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς με τη μέθοδο CLIL:
The Healing Power of Ancient Greek Drama video and lesson plan , vocabulary: part 1 , vocabulary: part 2 , listening activity
ΔΡΩΜΕΝΟ ΤΗΣ Γ’ ΤΑΞΗΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΟ ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟ
Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Παναγιώτα Αποστολοπούλου ΠΕ08
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ’ Γυμνασίου της κατεύθυνσης των Εικαστικών προετοιμάστηκαν για την επικείμενη επίσκεψή τους στο αρχαίο Ασκληπιείο Αθηνών στους πρόποδες της Ακρόπολης μελετώντας τη λειτουργία και τη σπουδαιότητα του Ιερού Θεραπευτηρίου στη ζωή των ανθρώπων εκείνης της εποχής. Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στα Αναθήματα- Τάματα τα οποία αποτελούσαν τη δημόσια μαρτυρία ευγνωμοσύνης για προσωπικά γεγονότα θείας χάριτος και επίλυσης υγειονομικών προβλημάτων των πολιτών. Στα πλαίσια των εργαστηριακών μαθημάτων του μαθήματος των Εικαστικών προσθέσαμε την ενότητα της Γλυπτικής με πηλό πραγματοποιώντας ανάγλυφα αναθηματικά έργα με απεικονίσεις ανθρώπινων μελών με σκοπό την προσφορά τους στο Θεό Ασκληπιό την ημέρα της επίσκεψης. Πράγματι, την ημέρα που επισκεφθήκαμε το Αρχαίο Ασκληπιείο, οι μαθητές μας μετά το πέρας της πολύ ενδιαφέρουσας ξενάγησης του Αρχιτέκτονα κ. Κ. Μπολέτη προσέφεραν στον ιερό χώρο του Ασκληπιείου τα προσωπικά τους τάματα ακολουθώντας το υποθετικό σενάριο ότι κατόπιν ικεσίας τους ευεργετήθηκαν από τον Θεό Ασκληπιό.
Β. Γ τάξη: Διαδικτυακή συνάντηση και διάλεξη από την κα Μαρία Γαζούλη, καθηγήτρια Βιολογίας, της Ιατρικής Σχολής Αθηνών, ΕΚΠΑ, με θέμα το Ασκληπιείο Επιδαύρου.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Α. Αλμπάνη (ΠΕ08, εικαστικών)
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ΄ τάξης προετοιμάστηκαν για την επικείμενη επίσκεψή τους στο Ασκληπιείο Επιδαύρου, με μία πολύ ενδιαφέρουσα διαδικτυακή παρουσίαση της καθηγήτριας ΕΚΠΑ, κυρίας Μ. Γαζούλη, κατά την οποία, με απλό και κατανοητό τρόπο, ανέπτυξε θέματα, όπως τη λειτουργία των αρχαίων Ασκληπιείων, αρχαιολογικά ευρήματα, όπως ιατρικά σύνεργα που χρησιμοποιούνταν, “τάματα” που αφιέρωναν οι πιστοί, τη σχέση των Ασκληπιείων με τα παρακείμενα Θέατρα και τη θεωρία της ίασης ψυχικών ασθενειών μέσω της τέχνης. Παρουσίασε με εύληπτο τρόπο, ψήγματα της αρχαίας επιστημονικής γνώσης που συνεχίζουν να ισχύουν στις μέρες μας.
Γ. Εκπαιδευτική επίσκεψη στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου και στο Ασκληπιείο Επιδαύρου, Δευτέρα, 9 Μαΐου 2022
Υπεύθυνοι καθηγητές: Α. Αδαμόπουλος (ΠΕ02, φιλόλογος), Π. Αποστολοπούλου (ΠΕ08, εικαστικών), Δ. Σμηλάνη (ΠΕ08, εικαστικών)
Στις 09/05/2022 στα πλαίσια της σχολικής εκδρομής της Γ΄ γυμνασίου επισκεφτήκαμε τον αρχαιολογικό χώρο του Ασκληπιείου της Επιδαύρου. Συναντηθήκαμε με το Γυμνάσιο του Λυγουρίου το οποίο και έχει «υιοθετήσει» το Ασκληπιείο της Επιδαύρου. Τα δύο Γυμνάσια από κοινού παρακολούθησαν την ξενάγηση του καθηγητή ΕΚΠΑ, Β. Λαμπρινουδάκη. Μας ξενάγησε στο χώρο και μας μίλησε για την σπουδαιότητα του Ασκληπιείου στην αρχαιότητα αλλά και τη συμβολή της αρχαίας γνώσης στην σύγχρονη ιατρική.
H ξενάγηση ξεκίνησε από τα Προπύλαια του Ασκληπιείου· ακολουθήσαμε την αρχαία διαδρομή. Περιηγηθήκαμε στο χώρο και μάθαμε για τα τελετουργικά που ακολουθούσαν οι πιστοί για τον εξαγνισμό και την ίασή τους. Εξερευνήσαμε τους χώρους του εξαγνισμού, της «εγκοίμησης» των πιστών, την Θόλο και το εστιατόριο όπου σιτίζονταν οι πιστοί.
Η ξενάγηση ήταν απολαυστική, καθώς δεν περιλάμβανε μόνο ιστορικά στοιχεία αλλά διανθίστηκε με μύθους και μαρτυρίες από την αρχαιότητα.
Ο καθηγητής Λαμπρινουδάκης μας τίμησε με την υπέροχη ξενάγησή του και δεσμεύτηκε για συνέχιση της επικοινωνίας, καθώς και την αποστολή χρήσιμου εποπτικού υλικού για το σχολείο μας.
[1] Τερζάκης, Φώτης, “Σημειώσεις για μια ανθρωπολογία της Μουσικής”, Εκδόσεις Πρίσμα, Αθήνα 1990. σ.75.
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός, αλλά μπορείτε να κάνετε trackbacks και pingbacks.